Monday, July 30, 2012

questions??

1st Ramadhan 1433H | merenung memikirkan persoalan-persoalan | feeding the fishes(well..they aren't fasting..hihi..but i am)





all kind of questions suddenly keep coming in my mind(eh..sounds right or not eh?)
this is because of the many questions asked by other person
and
honestly
i'm not quite sure myself
i don't know how it happen
i don't know when it starts
i just don't remember
and what i remember is
suddenly i think it's becoming a lot
like mushrooms that grow after rain(eh?hahaha~ google translate..kui3)
i also need to explain repeatedly what have go wrong which i also don't know why
and just when a few people commented about it
just then i realised
and i realised that i need to do something
and..
alhamdulillah Allah showed me the way
now on treatment
insyaAllah it will be gone
cause He will give the cure insyaAllah :)
allahumma amiin :)
what i need to do is just
be patient
be disciplined in eating the medicine..treating my self well..in my confinement too..haih..huhu




today it's 3 weeks already
alhamdulillah
there are changes and improvement
waiting for more improvement
insyaAllah :) 

Tuesday, July 24, 2012

bunga

Qurratul 'Ain = penyejuk mata

"berbunga-bunga"..nak cari bunga lain tapi jumpa yang ini saja.. [kredit]

yang ini mahu selit jugak lah..sebab suka tengok bunga-bunga ni jugak [kredit]

Saturday, July 21, 2012

you?




smells like you
i'll always miss 


felt so long now
since the last time


praying to Allah
there will be time soon


for me 
to cuddle in it


though sometimes
it smells annoying
it still smells like you


and the other times
it smells good
it also smells like you


no matter how it smells
i always like that smell
i'll always miss that smell
always
praying to Allah












*can this be a poem?hehe







Thursday, July 19, 2012

dugaan..lagi?



oh dugaan
walau sekecil mana pun ia hatta hingga sebesar mana pun 
tetap dugaan..ujian..
dan pastinya lah
ianya dari Pencipta kita semua, Ya Rabb
tujuannya
tak lain tak bukan
untuk menguji kita
dan menilai tahap ketakwaan kita kepadaNya
dan menapis hamba-hambaNya yang terbaik
untuk mengisi tempat di syurga Firdaus
Allahu Allah
siapa yang tidak mahu mendapat tempat di syurga Firdaus
tidak terkecuali insan hina yang sedang menulis ini
tapi
berusaha
berusaha
berusaha
dasar TAKWA itu penting
perlu ada dalam diri


dugaan...ianya mengajar kita erti kehidupan yang sebenar
kerana jika kita refleks kembali..
setiap dugaan itu pastilah ada hikmah disebaliknya
nah!
itulah yang mengajar kita tentang kehidupan


dan disebalik menghadapi dugaan/ujian ini
kita perlulah tidak melupakan Dia
jangan sesekali lupakan Dia
dan juga..
jangan jadi 
ketika ditimpa dugaan/ujian/kesusahan sahaja kita mengingati Dia, tapi ketika mendapat kesenangan..ingatkah kita pada Dia? bersyukurkah kita? 
(oh..ingatkah aku..astaghfirullahalazim)
jadi
kita perlu pandang dugaan/ujian ini dari sisi yang positif
iaitu Dia menguji kita kerana ada sebab-sebabnya yang tertentu
ingatlah kebesaran Dia


setelah penerangan di atas berkenaan dugaan
Di telah pun menerangkan di dalam surat cintaNya kepada kita

Allah swt berfirman:

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan?
Dan demi sesungguhnya! Kami menguji orang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian demikian, nyata apa diketahui Allah mengenai orang yang sebenarnya beriman, dan nyata pula apa diketahuiNya mengenai orang yang berdosa.”
(Surah Al-Ankabut: ayat 2-3)


tadabbur..fahamilah..hayatilah..dalamilah ayat cintaNya ini

Saturday, July 14, 2012

starting the engine

first assignment
to be submitted this monday
haih T_T
susah betul lah mahu start the engine..huuu
sudah sejam berlalu
tapi tak berjalan lagi ni T_T
ended up bukak folder2 nasyid yang lama2
wahh
menggamit kenangan..hihi
sebab banyaknya yang dah lama tak dengar dan jugak dah jarang orang mainkan nasyid2 tersebut
dan jugak..menggamit kenangan kepada seseorang yang berada nun disana..huu
had put all of it in the playlist
gonna listen to it
while
emm...starting the engine..hihihi
need to finish it tomorrow
and
second assignment coming to be submitted this friday
busy time had come i guess







*the progress of the treatment
  -tomorrow will be a week
  -kulit menggelupas..
  -tak senang untuk menahan diri dari makan makanan yang mengandungi bahan yang perlu pantang tersebut..huk3~ especially telur..sebab banyak makanan yang ada telur..suddenly now..when buying food..need to read all the ingredients first before purchasing it..belajar2! 

Wednesday, July 11, 2012

oh

oh manusyia

i'm tired u know

yeah

i do

don't u feel the same?

Monday, July 09, 2012

jumpa doktor

assalamualaikum wbt


oh..it's 19 of sya'aban today..that makes the ramadhan is coming in 11 days..that's not very long to go..lets be prepared to welcome ramadhan ^^


okay..enough with the intro

i wanna tell the story bout my decision and my trip yesterday
bout past two weeks ago
a lecturer asked me what happened to my face..with all those acne that comes out too much
so she suggested me to go to see the doctor
after i asked around
a friend of mine suggested me to go to dr venkat and the clinic is in AS
so after the allowances dh masuk
i went yesterday and saw him n got a consult from him about what happened to my face
and he said it's about the unbalance hormones..haih T_T
so...well..after some talks
he suggested to take that medicine...
and after discussion, i agreed
the first visit with the medicine already costed me rm295..wuaaa~
and during next and next and next month i gotta go again to take the pills


and
the said thing is
i've to pantang this four kind of foods
-ice cream (which i like the most..huhuk)
-egg (this is not easy..cuz many food that is cooked with egg)
-nuts
-chocolate (nasib baik i'm not much a chocolate lover)


and more or less it'll gonna take about 6 months for everything to cure
so i gotta wait til the pantang time ends..huhu


because i need to start to take my medicine and my pantang today
so yesterday..i ate foods that i can't eat during my pantang
which is...of course ice cream..hihi
and also blueberry cheesecake..yang dah sangat lama teringin nak makan..akhirnya tercapai ^^
and also char kuey teow.. i can't eat it anymore cuz there's egg in it :(

Sunday, July 08, 2012

syukur

alhamdulillah
wa
syukurillah
Ya Allah
for granting me with all these
and helping me to go through so much
alhamdulillah
i'm so grateful

i like this picture..reason? nothing :')

Sunday, July 01, 2012

ujian

suka!


"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)."


"Or think ye that ye will enter Paradise while yet there hath not come unto you the like of ( that which came to ) those who passed away before you? Affliction and adversity befell them , they were shaken as with earthquake , till the messenger ( of Allah ) and those who believed along with him said : When cometh Allah ' s help? Now surely Allah ' s help is nigh."


[Surah al-Baqarah(2): ayat 214]