Tuesday, August 30, 2011

Raya post



Selamat Hari Raya 

Maaf Zahir & Batin



10 jari disusun
utk memohon ampun & maaf
jika ada salah & khilaf
selama ini
kerana manusia
insan yang lemah lg hina
dan
tak akan pernah mampu utk lari dr melakukan sebarang kesilapan
samada secara sengaja @ tdk sengaja





photo:

Kompleks Balai Islam, Lundang
28/8/2011
10.08 p.m.
on the night went out with family to Wakaf Che Yeh


Sunday, August 28, 2011

out with new sista

on that rainy spontaneous Thursday (which was in last week)
went out to accompany her
whaaaa
many ppl said that we look alike
hahahahaha
am i getting a new twin here?
but
surely i'm getting a new sista
saudara baru
semoga kamu akan sentiasa di dlm lindungan, rahmat, hidayah Allah s.w.t.
dan diberikan kekuatan utk menghadapi kehidupan baru ini
dan semoga akan terus kuat dan kuuh dlm pegangan ini
dan kuat utk menghadapi mereka2...
insyaAllah u can...
insyaAllah, Allah akan mempermudahkan jalan kamu & memperkenankan doa2 kamu... :)



looking for good days ahead ^_^
she like this pic...hiiii~



thinking of futures...


uban --> cahaya

"Keadaan rambut beruban ini adalah hukum alam semula jadi yang berlaku pada setiap orang."



perihal mencabut rambut beruban



dari segi biologi/medik:

Rambut beruban tidak boleh dicabut walaupun sering dilakukan oleh kebanyakan orang. Mencabut uban rambut sebenamya boleh merosakkan pori pori di sekitar folikel rambut dan mengganggu saraf akar rambut. Perbuatan ini bukan sahaja tidak efektif malah berisiko untuk menghadapi penyakit botak atau alocepia areata. 


dari segi Islam:

Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:

“Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” (H.R. Ibnu Hibban dalam Sahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadith ini hasan)

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban (walaupun sehelai) dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya.” (H.R. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadith ini hasan)



Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:


“Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti.” (H.R. Abu Daud dan An Nasa’i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shagir mengatakan bahawa hadith ini sahih)



Dari Fudholah bin ‘Ubaid, Nabi s.a.w bersabda:

“Barangsiapa memiliki uban di jalan Allah walaupun hanya sehelai, maka uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat.” Kemudian ada seseorang yang berkata ketika disebutkan hal ini: “Orang-orang pada mencabut ubannya.” Rasulullah s.a.w lantas bersabda, “Siapa saja yang ingin, silakan dia memotong cahaya (baginya di hari kiamat).” (H.R. Al Bazzar, At Thabrani dalam Al Kabir dan Al Awsath dari riwayat Ibnu Luhai’ah, namun perawi lainnya tsiqoh (terpercaya). Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targib wa At Tarhib mengatakan bahwa hadith ini hasan)



hukum mencabut uban


Para ulama Malikiyah, Syafi’iyah, dan Hanabilah berpendapat bahwa mencabut uban adalah makhruh.


Majoriti (jumhur) ulama’ mengatakan hukum mencabut uban adalah makhruh.



Kelebihan uban
  • Allah akan mencatatkan kebaikan/kebajikan bg dirinya
  • Allah akan menghapuskan kesalahan
  • akan ditinggikan darjat bg setiap uban yg dijaga di dunia










Friday, August 26, 2011

suke hujan krn ini

Kangar was raining the whole day yesteday
and today it's raining too
Perlis folks are in worries now cuz afraid that the flood will come again
insyaAllah not this time
pity them wanna celebrate Hari Raya 
went out for awhile
accompanying her
felt so great
because
can snapped with Haiiro
though just a few
and also
because can accompany her
and help her
the tiredness wasn't there at all
but there was such enjoyment & excitement



25/8/2011
4.34 p.m.
snapped out of the car window



25/8/2011
4.43 p.m.
snapped during the journey back to hostel





i like those....weeeeeeeeeee~~~
and some few
that i would just wanna keep it to me...hihihihihi~

erk!

alamak!!!
dah tersangkut dgn janggut la..huuu~
camne ye?








Rasulullah SAW telah bersabda: 

"Berbezalah kamu daripada orang-orang musyrik, iaitu kau peliharalah janggut dan cukurlah misai

(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)-Hadith Sahih.






Diriwayatkan daripada Abi hurairah r.a, katanya, 
Rasulullah SAW telah bersabda: 

"Sesungguhnya orang-orang musyrik itu memelihara misai mereka dan mencukur janggut mereka; oleh sebab itu berbezalah kamu daripada mereka, iaitu dengan memelihara janggut dan memotong misai"

 (Riwayat Al Bazzar dengan sanat yg baik)

Tuesday, August 23, 2011

beautiful dream

18 August 2011
7.59 p.m.
Masjid Syed Alwi, Kangar
while waiting for our 'driver'




"لَآ اِكْرَاهَ  فِى الدِّيْنِ"

Surah Al-Baqarah(2): 256

Maksudnya:
"Tidak ada paksaan dalam (menganut) agama (Islam),"






it's really a beautiful dream
gorgeous nightmare
that i would love to have always
i'm thinking that i'm still dreaming
but that was the reality
i'm sooooo happy for it
alhamdulillah
my prayer(and others too) had been granted by Him
it's not sad tears
but tears of joy
believe me
its still filling my heart with excitement..and joy


Sunday, August 21, 2011

weekend di Taman Masmuda

this weekend
went to Ciktie's house (sy igt doh jln ke rumh die..hihihi~)
my (kinda far) relatives, but we're kinda close b'cuz we're neighbours back home
but she married to Perlis guy, worked here..so she stayed here
with her 4 children..
their house in Taman Masmuda is their new house
but they still staying in their old house,..only went there once in a while
but, this weekend they're staying there


felt like home
really do
'cause i'm going back home next week for Raya
and been at their house
it's the first & second time having pre-dawn meal with (like a family) and ate nasi
just felt like home


and their children are...hahaha~ perhaps can be say nice...cuz weren't as naughty as Aliff Zaim
their children are..
Muhd Alif Daniel (12 years old)..handsome & tall..hehehe~
Nur Ain Najihah (11 years old)..chubby..kinda talkative..and cool (talk like ppl above her age)
Muhd Aqil Darwisy (9 years old)..skinny boy..don't really like his pic to be taken..haha~ and sgt rajin i will say..
Muhd Aqid Dinni (5 years old)..the smallest..skinny..but ate a lot..haha~ hantu budu (kalah aku yg dh besar ni pon x mkan budu(act. xmkn langsung if its raw..unless it it's mixed in nasi kerabu) mcm die..haha)
(wow! i never thought i still can remember all their names...knew their names long ago..^_^)



some pics of 'em (ade org sruh upload..hehe~)
tp
the quality of the pics weren't very nice..huhuhu~
tp okayla..




Najihah..and Aqil

both of 'em too
crawling the pole..acting like spider..hahaha~

both 'em too again
there Aqil..didn't wanna look at the camera


and finally
the lil' Aqid..hehe~
which arrived a lil' bit late




it's such a fun been at their house..weeee~
and last night
many things happened
Najihah had a bad dream (nightmare she said) around 3 sth..at that time i wasn't aslept yet..then she talked to me for awhile..then decided to not to go sleep anymore..right until after subuh (sbab dpt duk lyan Youtube using my lappy..hmmm....kecik2 dh pndai)
i took over..and slept around 4 sth..after done doing sth..hehehe~ 

Saturday, August 20, 2011

snap2 lg

snap2 lg
just do it as a hobby
and makes Haiiro works
don't wanna makes him become lazy like his owner..hahaha





9 August 2011(Tue)
9.31 a.m.
there are still dews on the tip of the grasses
snapped otw back from Gerko
field-like area beside the pavement in front of Surau Nurul Iman
that was before the grasses been cut
and the quote
really nice, and awesome! it awed me!





14 August 2011 (Sun)
7.51 a.m.
went for a walk with kembo that Sun morning
taking fresh air during Ramadhan
tennis court near DIK
never thought it'll look like this
anyways..it awed me too..hehe ^_^





i snapped all these as a matter of fun
for my hobby (i think i developed too many hobbies since being here)
perhaps sharpening the skill *wink3*
who knows
i'll be able to own my own dslr later on (perhaps..InsyaAllah...if jd one of the hantaran perkahwinan syok gak..hehehe)






Friday, August 19, 2011

can it be like this?






(some examples of some sort of funny faces...well..as usual..from Google)






A: (is doing some sort of funny faces..)
B: Hey! Can you stop doing that funny faces in front of me?
A: I wasn't doing funny faces..i just practicing my face muscles..

(can the answer be like in this dialogue above? heee~ suddenly just thought about it while taking bath...hahaha)

Wednesday, August 17, 2011

dews all over it

last Sunday morning
went for a walk with kembo
brought along 'Haiiro'
so he shot some kinda photos
i like to snap the dew
so it called the dew all over it
you don't like...but i love those ^_^ :p



date taken : 14th August 2011
time : 7.31 a.m.




date taken : 14th August 2011
time : 7.28 a.m.

Tuesday, August 16, 2011

kenangan semalam


kenangan semalam
yang terkadang menggamit ingatan
kadang menceriakn hari
kadang menggetus duka di hati

kenangan semalam
yang mengajar diri
utk terus tabah dlm mengharungi kehidupan

kenangan semalam
jika ada duka di dlmnya
anggaplah ia sbg mehnah utk menabahkan & menguatkan hati
jika ada ceria
manfaatkanlah ia utk mengharungi arus kehidupan di esok hari





khas utk Siti Amirah Binti Zulkifli


tabahkanlah hatimu syg
ini semua ujian dr Dia
utk menguji di mana tahap keimanan kamu terhadap-Nya
sesungguhnya Dia sedang merindukn ratapan & rintihan kamu kpd-Nya
Dia merindukan saat-saat kamu bermunajat kepada-Nya
rebutlah peluang yang diberikn ini utk mengaut kasih syg-Nya

jadikanlah Ramadhan ini sbg bulan tarbiah buat dirimu
jgnlah menjadi hamba Ramadhan
biarkanlah ianya berkekalan di bulan-bulan yg seterusnya
insyaAllah 
kami semua akan sentiasa ada di sisi kamu utk menyokong kamu syg
begitu juga keluarga kamu 

i dedicated love from the deepest part in my heart to you
embrace 'this' as a guide for you

terasa sgt tenang krn dpt bercerita kpd kamu juga
though u the one who shud be sad
tp
my tears won't let only yours to flow on your cheeks

semoga perasaan yg terbit di ahti kamu itu akan berkekalan
berdoalah kpd-Nya agar Dia terus menetapkan hati kamu di jalan yg diredhai-Nya
berdoalah & terus berdoa
jangan mudah jemu & putus asa
krn Dia tdk pernah jemu memberikn kita ujian agar kita kembali rapat kpd-Nya

(receiving that piece of msg from u already makes my heart melts..what else i could say what is my feeling when i'm able to give u some strengthening words)








Caspia Biru
terkenang kisah ttg Caspia Biru ini yang melayang...hahaha~
ahh...sgt malu time itu
biarlah mereka-mereka saja yg tau



terkenang
bila ku tersedar dr lena
ku terbayang wajah seseorang
yg membuatku tertanya-tanya
kenapa perlu ada event ini?....wuaaaa~

Monday, August 15, 2011

nama Surah-surah dlm Al-Quran Al-Karim



mesti ade yang taktau maksud nama surah-surah dlm Al-Quran kan? (me included..huhuhu~)
alhamdulillah skrg dh dpt tau 



1) Al-Fatihah (Pembukaan)                                          
2) Al-Baqarah (Sapi Betina)                                    
3) Ali 'Imran (Keluarga Imran)                                   
4) An-Nisa' (Wanita)                                                   
5) Al-Mai'dah (Hidangan)                                           
6) Al-An'am (Binatang Ternak)                                     
7) Al-A'raf (Tempat Tertinggi)                                      
8) Al-Anfal (Harta Rampasan Perang)                            
9) At-Taubah (Pengampunan)                              
10) Yunus (Nabi Yunus a.s.)                                                               
11) Hud (Nabi Hud a.s.)                                                                        
12) Yusuf (Nabi Yusuf a.s.)                                                
13) Ar-Ra'd (Guruh)                                                   
14) Ibrahim (Nabi Ibrahim a.s.)                                             
15) Al-Hijr (Negeri Kaum Samud)
16) An-Nahl (Lebah)
17) Al-Isra' (Memperjalankan di Malam Hari)
18) Al-Kahf (Gua)
19) Maryam (Maryam a.s.)
20) Taha
21) Al-Anbiya' (Nabi-Nabi)
22) Al-Hajj (Haji)
23) Al-Mu'minun (Orang-orang yang Beriman)
24) An-Nur (Cahaya)
25) Al-Furqan (Pembeda)
26) Asy-Syu'ara' (Para Penyair)
27) An-Nam (Semut)
28) Al-Qasas (Cerita-cerita)
29) Al-'Ankabut (Labah-labah)
30) Ar-Rum (Bangsa Rumawi)
31) Luqman
32) As-Sajdah (Sujud)
33) Al-Ahzab (Golongan yang Bersekutu)
34) Saba' (Kaum Saba')
35) Fatir (Pencipta)
36) Yasin
37) As-Saffat (Yang Bershaf-shaf)
38) Sad
39) Az-zumar (Rombongan-rombongan)
40) Gafir
41) Fussilat (Yang Dijelaskan)
42) Asy-Syura (Musyawarah)
43) Az-Zukhruf (Perhiasan)
44) Ad-Dukhan (Kabut)
45) Al-Jasiyah (Yang Belutut)
46) Al-Ahqaf (Bukit-bukit Pasir)
47) Muhammad (Nabi Muhammad s.a.w.)
48) Al-Fath (Kemenangan)
49) Al-Hujurat (Kamar-kamar)
50) Qaf
51) Az-Zariyat (Angin yang Menerbangkan)
52) At-Tur (Bukit)
53) An-Najm (Bintang)
54) Al-Qamar (Bulan)
55) Ar-Rahma (Yang Maha Pemurah)
56) Al-Waqi’ah ( Hari Kiamat)
57) Al-Hadid (Besi)
58) Al-Mujadalah (Wanita yang Mengajukan Gugatan)
59) Al-Hasyr (Pengusiran)
60) Al-Mumtahanah (Perempuan yang Diuji)
61) As-Saff ( Barisan)
62) Al-Jumu’ah (Hari Jumaat)
63) Al-Munafiqun (Orang-orang yang Munafik)
64) At-Tagabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-kesalahan)
65) At-Talaq (Talak)
66) At-Tahrim (Mengharamkan)
67) Al-Mulk (Kerajaan)
68) Al-Qalam (Kalam)
69) Al-Haqqah (Hari Kiamat)
70) Al-Ma’arij (Tempat-tempat Naik)
71) Nuh (Nabi Nuh)
72) Al-Jin (Jin)
73) Al-Muzzammil (Orang-orang yang Berselimut)
74) Al-Muddassir (Orang yang  Berkemul)
75) Al-Qiyamah (Hari Kiamat)
76) Al-Insan (Manusia)
77) Al-Mursalat (Malaikat yang Diutus)
78) An-Naba' (Berita Besar)
79) An-Nazi'at (Malaikat-malaikat yang Mencabut)
80) 'Abasa (ia Bermuka Masam)
81) At-Takwir (Menggulung)
82) Al-Infitar (Terbelah)
83) Al-Mutaffifin (Orang-orang yang Curang)
84) Al-Insyiqaq (Terbelah)
85) Al-Buruj (Gugusan Bintang)
86) At-Tariq (Yang Datang di Malam Hari)
87) Al-A'la (Yang Paling Tinggi)
88) Al-Gasyiyah (Hari Pembalasan)
89) Al-Fajr (Fajar)
90) Al-Balad (Negeri)
91) Asy-Syama (Matahari)
92) Al-Lail (Malam)
93) Ad-Duha (Waktu Matahari Sepenggalahan Naik)
94) Al-Insyirah (Kelapangan)
95) At-Tin (Buah Tin)
96) Al-'Alaq (Segumpal Darah)
97) Al-Qadar (Kemuliaan)
98) Al-Bayinnah (Bukti)
99) Az-Zalzalah (Kegoncangan) 
100) Al-'Adiyat (Kuda Perang yang Berlari Kencang)
101) Al-Qari'ah (Hari Kiamat)
102) At-Takasur (Bermegah-megahan)
103) Al-'Asr (Masa)
104) Al-Humazah (Pengumpat)
105) Al-Fil (Gajah)
106) Quraisy (Suku Quraisy)
107) AL-Ma'un (Barang-barang yang Berguna)
108) Al-Kausar (Nikmat yang Banyak)
109) Al-Kafirun (Orang-orang Kafir)
110) An-Nasr (Pertolongan)
111) Al-Lahab (Gejolak Api)
112) Al-Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
113) Al-Falaq (Waktu Subuh)
114) An-Nas (Manusia)




Sunday, August 14, 2011

his apprentice

last week
aku terjumpe satu video dkat fb
video sorg bdak lelaki yg suara die (cara dia alunkn ayat2 Al-Quran) hampir sama mcm Sheikh Mishary Al-Afasy
bleh jd pengganti Sheikh Mishary Al-Afasy kat M'sia suatu hari nanti..insyaAllah

Sheikh Mishary bin Rashid Al-Afasy ni asal dr Kuwait
dilahirkn pd September 5th, 1976
dh berkahwin & dikurniakn 2 org puteri
nickname beliau - Abu Norah
skrg beliau ialah imam besar di Masjid Al-Kabir (Masjid Besar) di Kuwait



video beliau membacakn surah Al-Mulk




ni plak video budak lelaki itu




sejuk hati mak bapak budak ni...tenang hati mereka

the event of Yesterday

perkara : penyediaan makanan utk iftar jamaie dan moreh
siapa     : oleh kelas kami - TESL C
bila       : 12 August 2011 / 12 Ramadhan 1432H
tempat  : Surau Nurul Iman IPG Perlis
menu    : iftar - kurma, cucur, nasi putih, sup ayam, sirap (kami - ditambah dgn kentang sambal, telur dadar,          sirap+nata de coco)
              moreh - cucur bilis, sirap




fuhhh...penat molek
kami terpaksa masak n all sblh muslimat sbab kat dapur xde air..what to do
proses bermula sejak dlm lbih kurg pkul 12 lbh lg...nasiblah kelmaren hari jumaat...klas pg je..
actually dh ade pembahagian tugas masing2
tp aku bantai buat jgak keje org lain...xleh nk terikat dgn jadual tu sgt..
start penyediaan bhn2 utk cucur, n msak nasi...then buat adunan cucur....kul 3 lbih blik n trun blik...
sup ayam kami tempah cafe utk msakkn...ringan la cket keje
kul 3 lbih dh start goreng cucur...smpai la kul 6 lbih..7 kg tu kami buat cucur...hihi
just right on time before buka puasa kami dpt siapkn sumenye and atur..alhamdulillah
alhamdulillah jugak nasi mencukupi (lbih jugak actually...kna bg dkat muslimin time moreh utk habiskn)
slps moreh...proses mencuci and kemas2...dlm kul 11 lbih siap...and blik...
peerrggghhhhhh....perasaan...penat...
naseb baek harini sabtu...blh la rehat...(indeed over rest today..and did nothing)
as a conclusion...berjaya la kami sediakn mknan utk iftar n moreh ni..hihihi....terasa diri sdah 'Matured'...kih3~(topik latest klas kami)




and
well
Haiiro worked yesterday
(but not all pics la...so i wanna say sorry to whom their pics were not taken by Haiiro)

shoba pun dtg...weee~





pak yeah yg (bajet) cool sdg m'goreng cucur..hahaha~
hang memg rjin la kemaren pak yeah..trimas pak yeah!


tukang adun cucur kite...and tukang bancuh sos




hmmm....sedapnye..




hmmm~ buka puasa time(crew members..hihi)


hanis yg dan2 je die posing...












Saturday, August 13, 2011

kisah Zinnirah


Zinnirah adalah seorang gadis yang berasal dari Rome. Kehidupan keluarganya sangat miskin dan dalam keadaan serba kekurangan. Ketika berlaku satu peperangan besar di Rome, Zinnirah terpisah daripada keluarganya lalu menjadi tawanan perang. Sejak itu dia dijual sebagai hamba dan sering bertukar tangan. Sepanjang menjadi hamba abdi, Zinnirah dilayan dengan kasar dan adakalanya diperlakukan seperti binatang oleh tuannya. 


Suatu hari Zinnirah berkenalan dengan seorang hamba yang senasib dengannya. Perkenalan itu akhirnya membawa Nur Islam dalam diri Zinnirah kerana hamba itu menerangkan ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah. Penerangan yang tulus itu membuka hati Zinnirah untuk memeluk Islam. Namun, dia terpaksa melakukan ibadat secara rahsia kerana tuannya memusuhi Islam. 

Nasibnya lebih malang apabila dia bertukar tangan kepada bangsawan Quraisy yang sangat berpengaruh masa itu, Umar Al-Khattab. Ketika itu, Umar belum memeluk Islam dan juga tidak mengetahui keIslaman Zinnirah. Umar yang sangat memusuhi Rasulullah terkenal dengan bengis dan kasarnya sehingga digeruni, baik lawan maupun kawan. Akhirnya, Umar mengetahui mengenai keIslaman Zinnirah apabila suatu hari dia mendengar gadis itu membaca al-Quran. Ini menimbulkan kemarahan Umar yang mahu menghukumnya dengan siksaan berat.

"Tahukah kamu apa hukuman yang layak untukmu?" Tanya Umar keras dengan wajah bak singa sambil mengheret Zinnirah ke tengah padang pasir. Di situ, Umar mengikat khaki dan tangan Zinnirah dan menjemurnya di tengah panas terik. "Inilah caranya supaya kamu insaf," katanya lalu meninggalkan Zinnirah di situ. Walaupun mukanya perit dipanah matahari dan kehausan, Zinnirah tabah menghadapi penderitaan itu sambil mulutnya tidak berhenti membisikkan Allah.. Allah...

Apabila melihat hamba abdinya belum insaf, Umar menyeretnya ke pinggir kota dan mengikatnya di tiang. Dia menyuruh orang mengorek mata Zinnirah sehingga buta. Walaupun darah bercucuran daripada matanya dan dia diejek oleh orang kafir Quraisy yang percaya dia dilaknat tuhan Latta dan Uzza, iman Zinnirah tidak luntur malah mampu berkata, "Sekalipun aku dibunuh, kepercayaanku masih tetap pada Allah yang Esa."
               
Penderitaannya itu akhirnya sampai ke pengetahuan Abu Bakar as-Siddiq yang membeli Zinnirah dengan harga tinggi. Sejak itu, dia tekun beribadat dan dengan kurnia Allah, kedua-dua matanya yang buta itu bercahaya semula. Peristiwa yang mengagumkan ini menyebabkan ramai orang Quraisy memeluk Islam. 

p/s: SOURCE


Subhanallah...hebatnya & tingginya iman Zinnirah...kalau aku tentu x mampu utk berbuat sedemikian...i cried when i read this for the 1st time...i bet i'll do each time i read it...


lagu ttg Zinnirah by UNIC