my life journey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday, August 28, 2011

uban --> cahaya

"Keadaan rambut beruban ini adalah hukum alam semula jadi yang berlaku pada setiap orang."



perihal mencabut rambut beruban



dari segi biologi/medik:

Rambut beruban tidak boleh dicabut walaupun sering dilakukan oleh kebanyakan orang. Mencabut uban rambut sebenamya boleh merosakkan pori pori di sekitar folikel rambut dan mengganggu saraf akar rambut. Perbuatan ini bukan sahaja tidak efektif malah berisiko untuk menghadapi penyakit botak atau alocepia areata. 


dari segi Islam:

Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:

“Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” (H.R. Ibnu Hibban dalam Sahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadith ini hasan)

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban (walaupun sehelai) dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya.” (H.R. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadith ini hasan)



Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:


“Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti.” (H.R. Abu Daud dan An Nasa’i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shagir mengatakan bahawa hadith ini sahih)



Dari Fudholah bin ‘Ubaid, Nabi s.a.w bersabda:

“Barangsiapa memiliki uban di jalan Allah walaupun hanya sehelai, maka uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat.” Kemudian ada seseorang yang berkata ketika disebutkan hal ini: “Orang-orang pada mencabut ubannya.” Rasulullah s.a.w lantas bersabda, “Siapa saja yang ingin, silakan dia memotong cahaya (baginya di hari kiamat).” (H.R. Al Bazzar, At Thabrani dalam Al Kabir dan Al Awsath dari riwayat Ibnu Luhai’ah, namun perawi lainnya tsiqoh (terpercaya). Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targib wa At Tarhib mengatakan bahwa hadith ini hasan)



hukum mencabut uban


Para ulama Malikiyah, Syafi’iyah, dan Hanabilah berpendapat bahwa mencabut uban adalah makhruh.


Majoriti (jumhur) ulama’ mengatakan hukum mencabut uban adalah makhruh.



Kelebihan uban
  • Allah akan mencatatkan kebaikan/kebajikan bg dirinya
  • Allah akan menghapuskan kesalahan
  • akan ditinggikan darjat bg setiap uban yg dijaga di dunia










No comments: